““ယေန႔ကားသြင္းတယ္ဆိုတာေကာင္း ပါတယ္။သို႔ေသာ္ ဘာေတြထိခိုက္သလဲ အက်ဳိးအျမတ္က ဘာေတြလဲ ကား ေကာင္းႀကီးစီးလို႔ေရာၿပီးၿပီထင္သလား။ ေနရာတိုင္းမွာ အေၾကာင္းအက်ဳိးဆိုတာ ရွိတယ္။ဒါေတြခံစားရမယ္လို႔ဆိုတာလည္း သိထားဦးဟုဆိုသည့္ His Care Service မွဦးေမာင္ေမာင္ရဲ႕အျမင္ကို တင္ျပလိုက္ သည္။
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ လူပိန္းေျပာေျပာ ခ်င္တာ လူပိန္းဆိုတာျမင္ရတာကိုပဲေျပာ ခ်င္တယ္။မျမင္ရတာေတြကိုေတြးေခၚဆင္ ျခင္ၿပီးေတာ့ ေ၀းေ၀းလံလံ အထာေတြ နဲ႔ကၽြန္ေတာ္မေျပာလိုပါဘူး။ Technical သမားဆိုေတာ့ လက္ေတြ႕ဆန္တယ္လို႔ ေျပာခ်င္လည္းေျပာပါ။အျပင္မွာ(၂၅)ႏွစ္ ေလာက္ အလုပ္လုပ္တယ္။အဲဒါက ေရနံ နဲ႔သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔မွာ Technical တစ္ေယာက္အေနနဲ႔လုပ္ခဲ့တာ၊ ဒီျပန္ေရာက္ေတာ့လည္း Workshop ေလးေထာင္ထားတယ္။ေထာင္တယ္ ဆိုတာကလည္း ကိုယ္သင္ေပးတဲ့ တပည့္ ေတြလုပ္ကိုင္စားေသာက္လို႔ရေအာင္လို႔ ပါ။သင္ထားတဲ့ပညာကိုအသံုးခ်လို႔ရေအာင္ ပါ။အစိုးရဆီမွာမွတ္ပံုတင္ၿပီး ကား၀ပ္ ေရွာ့ေလးေထာင္တယ္အဲဒီလိုေထာင္တာ က လက္ေတြ႕က်က်လုပ္လို႔ရေအာင္ On the Job Training (OJT) လုပ္ခဲ့တယ္ ေပါ့ဗ်ာ။ဒီလိုေျပာတာကလည္းကၽြန္ေတာ္ ဘ၀ရဲ႕အေျခအေနသိမွလည္းသူဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ ရသလဲဆိုတာခန္႔မွန္းလို႔ရမွာပါ။
အခုကားေတြသြင္းတယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္က ဘာမွမေပးဘဲနဲ႔ သြင္းလို႔ရတာမဟုတ္ဘူး။ကားသြင္းရင္တစ္ ခုခုေတာ့ေပးလိုက္တယ္အရင္လမ္းစဥ္ပါတီ အစိုးရ လက္ထက္က 2000 CC အထက္ ေပးမသြင္းဘူး။ကားေတြဆီစားမွာစိုးလို႔ အဲဒီေတာ့ ေျပာခ်င္တာက ဘာပစၥည္းမွ မေပးလိုက္ရ မထြက္သြားဘဲနဲ႔ျပန္ရတာ ဘာမွမရွိဘူး။ ဒီေပၚလစီေလးကို နားလည္ဖို႔လိုတယ္။အခု လူေတြက ကိုယ္ဘာထြက္သြားသ လဲဆိုတာမျမင္ဘူး အကုန္လံုးပုန္း ကြယ္ ေနတယ္။ဆီစားမ်ားတဲ့ကားေတြသြင္းၿပီး ဆီေရာင္းေကာင္းလို႔ေက်နပ္မေနသင့္ၾက ဘူး။၁၉၈၀ခုႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ကားသြင္း ခြင့္ေတြရၾကတဲ့ သေဘၤာသားတို႔၊ပညာ ေတာ္သင္တို႔၊သံ႐ံုး၀န္ထမ္းတို႔ေတြတံုးက လဲ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာရွာသမွ် ရသမွ် စု ေဆာင္းထားသမွ် အကုန္လံုးလိုလို Japan ကကား၀ယ္ဖို႔ ထားခဲ့ၾကရတယ္။ကိုယ့္ႏုိင္ငံ ကလူေတြ မိသားစုေတြ ကားစီးရဖို႔ ေပး လိုက္ရတဲ့ အဖိုးအခေတြ၊ေနာက္ပိုင္းက် ေတာ့လဲ တုိင္းျပည္ရဲ႕ထြက္ကုန္ေတြ သယံဇာတေတြ ေပးၿပီး႐ံုတင္မကဘူး။ လူနဲ႔ရင္းၿပီး ရွာထားတာေတြပါမက်န္ ကားထုတ္တဲ့ႏုိင္ငံေတြကိုေပးလိုက္ရတယ္ သယံဇာတ္တေတြ ေပးၿပီး႐ံုတင္မကဘူး၊ လူနဲ႔ရင္းၿပီး ရွာထားတာေတြပါမက်န္ ကားထုတ္တဲ့ႏုိင္ငံေတြကိုေပးလိုက္ရတယ္၊ ကားေၾကာင့္ေပးလိုက္ရတဲ့ အထဲမွာ ေနာက္တစ္ခုအလြန္စိတ္မေကာင္းစရာနဲပ တိုင္းျပည္ခ်စားကုန္ေလာက္ေအာင္ အဂတိမကင္းတဲ့ ဂုဏ္သိကၡာေတြ ေပး ပစ္လိုက္ၾကရျပန္တယ္။ဒီကိစၥေတြမွာ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ၾကတဲ့သူေတြ (လက္သည္ မေပၚေသးတဲ့ သမိုင္းရဲ႕ ရာဇ၀တ္သား မ်ား) သတိထားမိၾကပါလိမ့္မယ္။ေဘးက လူပိန္းကၽြန္ေတာ္တို႔လို လူေတြေတာင္ ျမင္ရခံစားရေသးတယ္ဗ်ာ။
ကၽြန္ေတာ္ဒီေရာက္ေတာ့ ကေလး ေတြကို စိတ္မေကာင္းႀကီးစြာနဲ႔ေတြ႕လိုက္ ရတယ္။ကေလးေတြမွာ ကားကထြက္တဲ့ အိပ္ေဇာ အေငြ႕တည့္တည့္မွာ အသက္ ႐ႈေနတာနဲ႔အတူတူျဖစ္ေနတယ္။လူႀကီး ေတြက အရပ္က ျမင့္ေတာ့ သိပ္မထိခိုက္ ဘူးေပါ့။ဒီကေလးေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရဲ႕အနာဂတ္ဗ်။အခုဆို ဂ်ာနယ္ေတြ မဂၢ ဇင္းေတြ တီဗြီေတြထဲမွာ မၾကာခဏဖတ္ ေနရၿပီၾကားလည္းၾကားေနရၿပီ ခဲဆိပ္တက္ လို႔ ကေလးေတြ က်န္းမာေရးဘယ္လို ဥာဏ္ရည္ထံုထိုင္းတာေတြျဖစ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ၾကည့္ၿပီးစိတ္မေကာင္းျဖစ္ ရတယ္။အဲဒီ မီးခိုးေလးမ်ားနည္းနည္း ေလ်ာ့သြားေအာင္လုပ္ႏုိင္ရင္ပတ္၀န္းက်င္ ေလးေတာ့ ေကာင္းမလားေပါ့။မီးခိုးနည္း ေအာင္ ကား၀ပ္ေရွာ့ေလးလုပ္ၿပီး ကား ကို အင္ဂ်င္ေလးကေနၿပီးစလုပ္မယ္ဆိုၿပီး ဆံုးျဖတ္တယ္။(ဒီေတာ့ ငါ့ကေလးေတြ မေကာင္းရင္ငါ့တိုင္းျပည္ေကာင္းမွာမဟုတ္ ဘူး။ ငါ့တိုင္းျပည္မေကာင္းရင္ ငါ့ကေလးေတြ ေကာင္းမွာမဟုတ္ဘူး) ဆိုတာကိုကၽြန္ေတာ္ ႏိုင္ငံျခား မွာတုန္းက ၾကားရတယ္ဗ်ာ။အဲဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ သေဘာေပါက္သြားၿပီ၊ငါျပန္ လုပ္မယ္ ကြာဆိုၿပိး ခံယူခ်က္ေလးေတြ ေျပာျပတယ္။ကၽြန္ေတာ္ကား၀ပ္ေရွာ့လုပ္ ေတာ့ အရင္တုန္းက ဒီတိုင္းျပည္မွာဟေန တာက Skilled Labour မရွိဘူးTraomed machanice မရွိဘူး။ဒီေန႔သူတို႔ေျပာတဲ့ အစည္းအေ၀းမွာပါတယ္။ဒီက machanice ကို ကြာလဖိုင္းျဖစ္မဲ့ Program သူတို႔အရင္တုန္းက ဘာလုပ္ခဲ့လည္း၊ ဘာမွမလုပ္ခဲ့ဘူး ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၿပီးခဲ့ ၿပီ၊ေနာက္ၿပီးသူတို႔ကေျပာတယ္ ႏုိင္ငံတ ကာအဆင့္မီေက်ာင္းဖြင့္တယ္။ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ငယ္တုန္းကတက္တဲ့ေက်ာင္းေတြက အကုန္လံုးႏုိင္ငံတကာအဆင့္မီတယ္ဗ်ာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံျခားမွာ အလုပ္လုပ္ တုန္းက အဲဒီေက်ာင္းတတ္တာပဲ၊ဒါေပမဲ့ အတြင္းေရးမွဴးတစ္ဦးလက္ထက္ပညာေရး စနစ္မွာ ေက်ာင္းေတြကို ႏုိင္ငံတကာ အဆင့္မီ ေက်ာင္းဖြင့္မယ္ဆိုၿပီးလုပ္တယ္။လုပ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔အစိုးရကဖြင့္ထား တဲ့စက္မႈသက္ေမြးပညာဦးစီး ဌာနမွာ ဖြင့္ထားတဲ့ ေက်ာင္းေတြကအလိုလိုႏိုင္ငံ တကာက မမီဘူးျဖစ္သြားတယ္။သူတို႔ ဟာ သူတို႔ အဆင့္အတန္းခြဲပစ္လိုက္တာ တကယ္ေတာ့ကၽြန္ေတာ္တို႔ပညာေရးဟာ အရင္တည္းက လုပ္ထားတာႏိုင္ငံ တကာအဆင့္မီသင္ ထားေပးတာ အဲ့ဒီလူေတြပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စင္ကာပူတို႔ႏုိင္ငံျခားေတြမွာ အလုပ္လုပ္ ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္ကို အက်ဳိး ျပဳၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဗမာေဟ့ဆိုၿပီး ႏုိင္ငံျခားမွာ အလံစိုက္ခဲ့တာ၊အဲဒီဟာေတြ ကို သူတို႔ေမ့ပစ္လို႔မရဘူး၊အခုက်ေတာ့ သူတို႔ကႏုိင္ငံတကာ အဆင့္မီဆိုတဲ့ဟာ ေတြနဲ႔ေရာဂါထေနတာ အဲဒါကၽြန္ေတာ္ သိပ္မခံႏုိင္ဘူးဗ်ာ။အဲဒါနဲ႔ေနာက္ေတာ့ ကေလးေတြအတြက္ ကၽြန္ေတာ္လုပ္ေပး မယ္ဆိုၿပီးေျပာတာပါ။ကားဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုးနဲ႔မကင္းၾကဘူး။အခု ဗမာျပည္က ဘာျဖစ္လဲဆိုေတာ့ စီးပြားေရး ဆိုတာကားကို၀ယ္တာ ေရာင္းတာတစ္ခု တည္းကိုပဲစီးပြားေရးလို႔ ေအာက္ေမ့ေနတာမွားတယ္၊ကၽြန္ေတာ္ တို႔ႏုိင္ငံဟာ Productivity (ကုန္ထုတ္ စြမ္းအား)မရွိပဲနဲ႔ ေစ်းပဲ၀ယ္လိုက္ ေရာင္း လိုက္ လုပ္ရမယ့္ ပြဲစားႏုိင္ငံမဟုတ္ဘူး။ သယံဇာတေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ကုန္ေခ်ာအထိ ထုတ္ႏုိင္တဲ့ ႏိုင္ငံျဖစ္မွ ေရရွည္တည္တန္႔အက်ဳိးရွိၾကမွာပါ။ ဗမာေတြ အ လဲမအနဲ႔ လဲမန ၾကပါနဲ႔ ပါးပါးနပ္နပ္ရွိၿပီး မခံရေအာင္ျပဳစရာ ျပင္စရာရွိတာ လုပ္စရာရွိတာ ညီညီ ၫြတ္ၫြတ္လုပ္ၾကပါ။ ခုနကေျပာ သလို ေစ်းသံုးလည္းမ လြယ္နဲ႔ေရွးထံုး လည္းမပယ္နဲ႔စကားကို ကၽြန္ေတာ္ေျပညခ်င္တယ္၊ကၽြန္ေတာ္တို႔ က အခုဘာျဖစ္လဲဆိုေတာ့ ေစ်းသံုးသိပ္ လြယ္ေနတယ္၊ေရွးထံုးရွိခဲ့တယ္၊ဒီကား တစ္စီးကိုအၾကာႀကီး ေရရွည္ခံေအာင္ ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းမလဲဆိုတဲ့ ပညာေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔သင္ခဲ့ၾကတယ္၊ကားတစ္စီး ဆိုတာေရာက္ရင္ျမန္ျမန္ပ်က္ေအာင္ လုပ္ရတာမဟုတ္ဘူး။ၾကာရွည္ခံေအာင္ ထိန္းသိမ္းရတာ၊အခုကားႀကီးပဲေရာင္း ခ်င္ေနတဲ့ လူေတြရဲ႕ဆႏၵက ျမန္ျမန္ပ်က္ ရင္မ်ားမ်ားေရာင္းရတယ္၊ Bassiness Point of view နဲ႔ Marketing တစ္ခု တည္းကၾကည့္ေရာင္းေနလို႔မရဘူး။တိုင္းျပည္ရဲ႕သယံဇာတ Foreign Currency Exchange ေငြပမာန ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီလိုျဖဳန္းပစ္လုိက္လို႔ မရဘူး။ကားေတြက အမ်ားႀကီးသြင္းမယ့္ အစားက်န္းမာေရးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ တကယ့္တန္ဖိုး ရွိတဲ့ေဆး႐ံုသံုးပစ္ၥည္းေတြ ပညာေရး ဆိုင္ရာပစၥည္း Teaching Aids အဲဒီမွာ ပိုက္ဆံ၊ေတြသံုးရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ က်န္းမာ ေရးေတြ ပိုမေကာင္းဘူးလား ၊ ကားက ဘာလို႔သြင္းမရလဲ လက္ရွိရွိ ေနတဲ့ကားေတြ ကိုဘယ္လိုျပင္မယ္ ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းမယ္ ထိန္းသိမ္း မႈအေပၚမွာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ဗမာ လူမ်ဳိးေတြကဂုဏ္ယူရမယ္၊ကၽြန္ေတာ္ တို႔ အစိုးရက အဲဒါကို ေပၚလစီခ်ၿပီးအဲဒီဟာ မ်ဳိးကို ငါတို႔တိုင္း ျပည္ကလုပ္ရမယ္ ဒါမွႏိုင္ငံျခားေငြ ပိတ္ ႏိုင္မယ္ဆိုတဲ့ ေရွးစကားကို ကၽြန္ေတာ္ တို႔က နားလည္ ရမယ္၊ပိုက္ဆံရွိတိုင္း ႏုိင္ငံျခားက ကားေတြသြင္းေနဖို႔မလိုဘူး၊ ဒီမွာရွိတဲ့ ကားေတြကို ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းမလဲ ဆိုတာစဥ္းစားရမယ္။Wear and Tear ဆို တာပြတ္စားၿပီးကုန္သြားတာ၊ဥပမာ Piston တို႔ Bearing တို႔လို ဒါမ်ဳိးေတြ ကိုပဲေပးလို႔ရွိရင္ ဗမာျပည္က မက္ဂဲနစ္ ေတြက ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ျပင္ၿပီးေတာ့ ဒီကားကို အႏွစ္(၂၀) (၂၅)ႏွစ္ေလာက္ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းေမာင္းတတ္တယ္၊ ဒါေပမဲ့ သူတို႔က ေလထုညစ္ညမ္းလို႔ဆို ၿပီးေျပာတယ္၊ဟုတ္တယ္၊ေဘာ္ဒီေဟာင္း သြားတာ ကၽြန္ေတာ္ေျပာတာေတာ့ ကား တိုင္း အႏွစ္(၂၀)စီေပးပါလို႔မေျပာဘူး၊ ေရရွည္ခံေအာင္စီးလာႏိုင္ရန္ ကၽြန္ေတာ္ တို႔တိုင္းျပည္က ထြက္သြားတဲ့ ေငြနည္း မယ္၊ေနာက္တစ္ခုက သဘာ၀ပတ္၀န္း က်င္ Environment နဲ႔ေျပာရင္ ကားတစ္ စီးျဖစ္ဖို႔လိုတာ ကမၻာေလာကႀကီးက အမ်ားႀကီးယူသြားတာေျပာလိုက္ခ်င္ပါတယ္။
၈၀ခုႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းေတြမွာ Australia ႏွင့္ Japan ကို Iron Ole (သံမႈန္႔မ်ား) နဲ႔ Coal (ေက်ာက္မီးေသြးမ်ား)တန္ခ်ိန္ သိန္းခ်ီပိုတဲ့ သေဘၤာေပၚမွာ (၂)ႏွစ္ ေလာက္တာ၀န္ထမ္းခဲ့ဘူးပါတယ္။အဲဒီ သံမႈန္႔ေတြ ေက်ာက္မီးေသြးေတြနဲ႔ကား ထုတ္ေတာ့ အပူဘယ္ေလာက္ထြက္မလဲ ေတြးမိတယ္။အဲဒီအပူေတြရဲ႕ဒဏ္ အခုခံ ရၿပီး ကားစီးခ်င္လို႔ ေပးလိုက္ရတဲ့ အဖိုး အခေတြေပါ့ဗ်ာ။အခုတေလာ America မွာရွိတဲ့ Mississippi ျမစ္ႀကီးေကာေန ၿပီ။မႏွစ္ကဒီအခ်ိန္ (၈)မီတာ ရွိတဲ့ ေရ ကအခု(၂)မီတာ ပဲက်န္ေတာ့တယ္။မိုး ေခါင္လို႔ ျမစ္တြင္းရ ရမဲ့ေရအလံုအေလာက္ မရတာနဲ႔ေသာင္ေတြေပၚၿပီးသေဘၤာေတြ ေရေၾကာင္းပိတ္ေနၾကတယ္ၾကားတယ္။ စစ္ေျမျပင္အင္ဂ်င္နီယာေတြေတာင္ ေသာင္တူးသေဘၤာေတြနဲ႔တူးေပးေနၾကရ တဲ့ အေျခအေနေရာက္ၿပီ တႏွစ္အတြင္း ေလးဆ တိမ္ေကာသြားတယ္ၾကားတယ္။ Mark Twin River Boat အေၾကာင္း ငယ္ငယ္ကၾကားဖူးခဲ့လို႔ လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၀) ႏွစ္ခန္႔ ကေရာက္ခဲ့ဖူးေသးတယ္။အခု ေတာ့ေဒၚလာသန္းေပါင္းမ်ားစြာ အကုန္ ခံျပန္ျပဳျပင္ဆယ္ယူေနရၿပီ။ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ႏုိင္ငံလဲ ကားေတြထုတ္ အပူေတြ အားရပါးရထုတ္ၿပီး ေနာင္မ်ဳိးဆက္သစ္ ေတြကို ဒုကၡေပးသလိုျဖစ္သြားမလား စိုး ရိမ္မိပါတယ္။ကားတစ္စီးလံုးျဖစ္ဖို႔ သံရည္က်ဳိရတဲ့အပူထက္ေတာ့ ပြန္းစား သြားတဲ့ Piston တို႔ Bearing တို႔ေလာက္ ထုတ္ၿပီး ကား Engine ေတြ Rebuiltအ လုပ္ ၿပီးျပန္သံုးႏုိင္ရင္ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဒုကၡ ေပးတာ သက္သာပါလိမ့္မယ္။ႏုိင္ငံေတာ္ ရဲ႕ ေစတနာနဲပ လုပ္ေပးခဲ့တဲ့ Bus Car ေတြ Taxi ေတြ CNG နဲ႔ေမာင္းဖို႔ စီမံခဲ့တဲ့အတြက္ ဒီဇယ္မီးခိုးမဲေတြနဲ႔ညစ္ ေပခဲ့တဲ့ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ေလထုအေတာ္သန္႔ သြားခဲ့သလို အပူထြက္မဲ့ကိစၥမ်ားလဲ ထိန္း သိမ္းေရွာင္ရွားေပးဖို႔ မူ၀ါဒမ်ားခ်မွတ္ ေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ပါေစလို႔ ေမတၱာရပ္ခံ ခ်င္တယ္။
စိုး၀င္းႏိုင္