လူသားေတြအေနနဲ႔ မိမိတို႔၏ ဘဝ ေနထိုင္ေရး၊ အသက္ရွင္ ရပ္တည္ေရး အတြက္ ႐ုန္းကန္ လႈပ္ရွား ေနၾကရတာ ေလာက ရဲ႕ နိယာမ တစ္ခုပါ။ ဒီလို ႐ုန္းကန္မႈ ေတြထဲကမွ နိစၥဓူဝ အဓိက ရင္ဆိုင္ ေနရတဲ့ အခန္း က႑ တစ္ခုက စားဝတ္ေနေရး အတြက္ ႐ုန္းကန္ လႈပ္ရွားၾကရင္း သြားၾကလာၾကတဲ့ အခါမွာ ခရီးလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ မလိုအပ္ဘဲ အခ်ိန္ကုန္ လူပင္ပန္းျဖစ္ေနရတာပါပဲ။ အဓိကအခ်က္ တစ္ခ်က္က ကားလမ္းမ်ား ျပည့္က်ပ္ညပ္ေနၿပီး မီးပြိဳင့္မ်ားတြင္ အခ်ိိန္ ၾကာျမင္႔စြာေစာင့္ဆိုင္း ေနရတဲ့ဒုကၡပါပဲ။ တစ္ခါတေလမွာ လုပ္ငန္း ကိစၥေတြက အခက္အခဲ မရွိပါဘူး။
တစ္နည္းအားျဖင့္ သက္ေသာင့္သက္သာ လုပ္ကိုင္ ႏိုင္ၾကေပမယ့္ လုပ္ငန္းခြင္ အေရာက္ သြားရတဲ့ ခရီးလမ္းမွာေတာ့ သက္ေသာင့္သက္သာ အေနအထား မရွိၾကပါဘူး။ နာရီဝက္မွ် သြားရမည့္ ခရီးလမ္း တစ္ခုကို တစ္နာရီေလာက္ ႀကိဳတင္ အခ်ိန္ယူၿပီး ခက္ခက္ခဲခဲ ပင္ပန္းစြာ သြားၾက ရတယ္။ တစ္နာရီမွ် သြားရမည့္ ခရီးလမ္း ဆိုရင္ေတာ့ ဆိုဖြယ္ရာ မရွိၿပီ။
အထူးသျဖင္႔ အမ်ားျပည္သူ အလုပ္သြား၊ အလုပ္ျပန္တဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ တစ္ေမွ်ာ္တစ္ေခၚႀကီး ျဖစ္ေနတဲ့ ကားတန္းႀကီးေတြ ၾကားမွာ ကိုယ္ပိုင္ နားခ်ိန္ေတြကို အသံုးခ် ေနၾကရတယ္။ က်ပ္ညႇပ္ ေလွာင္ပိတ္ေနတဲ့ ဘတ္စ္ကား ေတြေပၚမွာ ဘဝအေမာေတြကို ေျဖေလွ်ာ့ ေနၾကရတယ္။ ဒီလို ခက္ခဲ ပင္ပန္းတာေတြ မ်ားလာေတာ့ ဘာလို႔မ်ား ကားလမ္း ေတြေပၚမွာ မီးပြိဳင့္ေတြတိုင္းမွာ ကားေတြ ဥဒဟို ျပည့္က်ပ္ ညပ္ေနသလဲ ဆိုတာကို ေလ့လာ ၾကည့္မိပါတယ္။ မီးပြိဳင့္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အခ်ိန္ကုန္ခံၿပီး ေစာင့္ဆိုင္း ေနၾက ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြထဲက ျဖစ္ႏိုင္မယ္ ထင္တဲ့ အခ်က္အလက္မ်ား ကို ရွာေဖြ ၾကည့္တဲ့အခါမွာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိတဲ့ အခ်က္ေလးခ်က္ ေတြ႕ရပါတယ္။
(၁) လမ္းမ်ား
(၂) လက္ရွိ ေမာင္းႏွင္ေနေသာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား
(၃) ယာဥ္ေမာင္းမ်ား
(၄) မီးပြိဳင့္မ်ား
ဒီ အေျခအေနမ်ား ထဲက ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိတဲ့ အခ်က္ အနည္းငယ္ကို ထုတ္ႏုတ္ ျပပါဦးမည္။
(၂) လက္ရွိ ေမာင္းႏွင္ေနေသာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား
(၃) ယာဥ္ေမာင္းမ်ား
(၄) မီးပြိဳင့္မ်ား
ဒီ အေျခအေနမ်ား ထဲက ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိတဲ့ အခ်က္ အနည္းငယ္ကို ထုတ္ႏုတ္ ျပပါဦးမည္။
(၁) လမ္းမ်ား
ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ေမာင္းႏွင္ေသာ လမ္းမ်ား၏ အေျခအေနကို ေျပာရမည္ ဆိုလွ်င္ေတာ့ မ်ားေသာအားျဖင္႔ လမ္းအေတာ္မ်ားမ်ား ပ်က္စီး ယိုယြင္းေနတာကို ဦးစြာ တင္ျပရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ အေတာ္ ဆိုးဆိုးရြားရြားကို ပ်က္စီးေနၿပီး ၿမိဳ႕တြင္း တစ္နာရီမိုင္ ၃၀ သတ္မွတ္ ထားေပမယ့္ တစ္နာရီ ၁၀ မိုင္ သာသာေလာက္သာ ေမာင္းႏွင္ ႏိုင္တဲ႔ အေျခအေနကို ေတြ႕ရပါတယ္။ မိုးေလးမ်ား တဖြဲဖြဲ ရြာလာၿပီ ဆိုရင္ေတာ႔ လမ္းေပၚမွာ ေရက တစ္ေတာင္ေလာက္ ေရာက္လာ ပါၿပီ။ ေရျပန္မက် သြားမခ်င္းေတာ့ ကားေတြ လမ္းေပၚမွာ ေသာင္တင္ၿပီး ဟိုလမ္းသြားလည္း ေရ၊ ဒီဘက္လမ္းက သြားလည္း လမ္းေပၚက ေရနဲ႔ မလြတ္ပါဘူး။ မိုးရြာလို႔၊ ေရလွ်ံလို႔ ကားေတြမ်ားတာ မထူးဆန္း ေပမယ့္ ေရက် သြားျပန္ေတာ့ ယခင္မိုးမရြာခင္က ပ်က္စီးေနၿပီးသား လမ္းက မိုးနဲ႔ေရ၏ တိုက္စားမႈနဲ႔ ယခင္ထက္ပိုၿပီး ပ်က္စီးေနတာကို ေတြ႕ရၿပီး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ေတြအေနနဲ႔ သတ္မွတ္မိုင္ႏႈန္း ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ဖို႔ မလြယ္ကူပါဘူး။ ဆိုေတာ့ ကားေတြ လမ္းေပၚ ျပည့္က်ပ္ၿပီး ပိတ္ဆို႔ ေနတာ မဆန္းပါဘူးလို႔သာ ဆိုလိုက္ခ်င္ ပါေတာ႔တယ္။ ခုေတာ့ ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ လမ္းမ်ားကို ျပင္ဆင္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတာကို ေတြ႔ျမင္ေနရ ပါတယ္။ အလြန္ ဝမ္းေျမာက္ဖြယ္ ေကာင္းလွပါတယ္။
(၂) လက္ရွိ ေမာင္းႏွင္ေနေသာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား
ေျပာင္းလဲ တိုးတက္လာတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ တစ္ရပ္နဲ႔ အညီ နည္းစနစ္ အေဟာင္း၊ အေတြးအေခၚ အေဟာင္း၊ အျပဳအမူ အေဟာင္းေတြကို ေခတ္စနစ္နဲ႔ အညီ လိုက္ၿပီး ေျပာင္းလဲ တိုးတက္လာရတာလည္း သဘာဝ က်တဲ႔ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီထဲမွာမွ ကားေဟာင္းမ်ားကို ကားသစ္နဲ႔ အစားထိုး တင္သြင္းခြင့္ ေပးထားတဲ့ လက္ရွိ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏ ေစတနာ အေျပာင္းအလဲ ကလည္း အသိအမွတ္ျပဳ ေလးစားသမႈ ျပဳရမွာပါ။ သို႔ေသာ္လည္း အေဟာင္းမွ အသစ္သို႔ ေျပာင္းလဲေပးရန္ ကားမ်ားစြာပင္ က်န္ရွိ ေနပါ ေသးတယ္။
အထူးသျဖင့္ အေျခခံ လူတန္းစားမ်ားနဲ႔ လူလတ္တန္းစားမ်ား ေန႔စဥ္ ေန႔တိုင္း အားကိုးအားထားျပဳ ေနၾကရတဲ့ ခရီးသည္ ပို႔ေဆာင္ေရး ဘတ္စ္ကားမ်ားနဲ႔ ခရီးသည္တင္ တကၠစီယာဥ္မ်ားပဲျဖစ္ပါတယ္။
ကားေဟာင္းေတြ အေနနဲ႔ ေျခာက္ေသြ႕ရာသီ ဥတုမ်ားတြင္ မသိသာေပမယ္႔ မိုးရာသီမ်ားတြင္ မိုးတစ္ၿဖိဳက္ ႏွစ္ၿဖိဳက္ေလာက္ က်ၿပီဆိုလွ်င္ ကားတာယာမ်ား၏ အားနည္းမႈေၾကာင္႔ လမ္းေခ်ာ္မည္ ကို စိုးရိမ္ရသည္က တစ္ေၾကာင္း၊ မိမိ၏ ကားဘရိတ္ကို စိတ္မခ်သည္ က တစ္ဖံု (တခ်ဳိ႕ကားမ်ား ဆိုပါလွ်င္ ဘရိတ္ ၃ ခ်က္ေလာက္ ျမန္ျမန္ သြက္သြက္ နင္းလိုက္မွ သာသာေလး မိပါတယ္)၊ ဝိုက္ဘာ မပါသည္က တစ္သြယ္ (ပါသည့္တိုင္ ေမာ္တာကပ်က္၊ ဝိုက္ဘာရြက္က မေကာင္းမို႔ ေရွ႕ျမင္ကြင္း တစ္လံေလာက္ပင္ ေကာင္းေကာင္း မျမင္ရတာ ေသခ်ာပါတယ္)၊ ေလာင္စာဆီကို ဂ႐ုတစိုက္ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ေမာင္းရသည္ ျဖစ္တာမုိ႔ မိုးရြာၿပီဆို အဲကြန္းက မဖြင္႔ႏိုင္ (ေလာင္စာ ဆီေပါလည္း အဲကြန္းမ်ား မေကာင္းပါ) လို႔ ကားထဲက လူေငြ႕နဲ႔ ကားေလကာမွန္မွာ ေရေငြ႕မ်ား ထုႀကီးထည္ႀကီး တည္ရွိေနလို႔ ေကာင္းေကာင္း မေမာင္းရဲ၊ ေနာက္ၾကည့္မွန္ က ေရေငြ႕ေတြ တစ္ေလွႀကီးနဲ႔ ေနာက္ကိုလည္း မျမင္ရ၊ ကားေမာင္းေသာ ဆရာႀကီး မ်ားမွာ ကားေမာင္းရတာ ကတစ္ဖက္၊ ကားေလကာမွန္ကို သတင္းစာ စကၠဴႏွင့္ တိုက္ရတာက တစ္ဖက္၊ ေရွ႕တစ္လံေလာက္ ေလး ျမင္ရတာကို အတင္းျပဴးၿပဲ ၾကည့္ေမာင္းရတာကတစ္ဖက္၊ ေနာက္ကို မျမင္ရလို႔ မျမင္မစမ္း မွန္းၿပီး ေက်ာ္တက္၊ ေနာက္က တျငဴစူစူ၊ နင္ပဲငဆ အေျပာခံၿပီး အလြန္ဗ်ာမ်ားစြာ ေမာင္းေနၾကရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို အေျခအေနနဲ႔ေတာ့ ဘယ္လိုမွ သတ္မွတ္ မိုင္ႏႈန္းကို အျပည့္ မေမာင္းႏိုင္ၾကပါဘူး၊ လမ္းေတြေပၚ မွာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား အဆင္ေျပေျပ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ မသြားလာႏိုင္ၾကပါဘူး။ ဆိုေတာ့ ခင္ဗ်ာ ကားေတြ လမ္းေပၚ ျပည့္က်ပ္ၿပီး ပိတ္ဆို႔ေနတာ မဆန္းပါဘူးလို႔ သာ ဆိုလိုက္ခ်င္ ပါေတာ့တယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က ေမာ္ေတာ္ကားလမ္းမေတြ ေပၚမွာ က်က်နန ရပ္ထားၾကတဲ့ ေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္က ကားေတြကလည္း လမ္းပိတ္ဆို႔မႈမွာ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း ပါ၀င္ ပတ္သက္ေနၾကပါတယ္။ ျဖဴနီက်ား မဟုတ္လို႔ ရပ္လို႔ ရတယ္ဆိုေပမယ့္ အဓိက လမ္းမႀကီးေတြ ေပၚမွာ တစ္ေနကုန္ ရပ္ထားၾကတဲ့ အတြက္ လမ္းေပၚမွာ ေျပးလႊား ေမာင္းႏွင္ေနတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား၏ ေမာင္းႏွင္ခြင့္ ရရွိထားေသာ ယာဥ္လမ္းေၾကာတစ္လမ္းကို အၿပီးအပိုင္ သိမ္းပိုက္ ထားတာပါပဲ ခင္ဗ်ာ။ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ရပ္ထားတဲ့ ယင္းကားမ်ားေၾကာင္႔ ခဏ တစ္ျဖဳတ္ ရပ္တန္႔လိုေသာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ အေနနဲ႔ ရပ္ဖုိ႔ ေနရာမရွိ ေတာ့ ယာဥ္ႏွစ္ထပ္ေတြ ရပ္ၾကရျပန္ပါတယ္။ ယာဥ္ႏွစ္ထပ္ ရပ္လိုက္ ရေတာ႔ လမ္းေပၚ ေျပးလႊားေနတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ အေနနဲ႔ ေမာင္းခြင့္ရထားတဲ့ ယာဥ္လမ္းေၾကာ ႏွစ္လမ္း ဆံုး႐ံႈး သြားပါေတာ့တယ္။
ဒီေနရာမွာ တစ္ခုေလာက္ေတာ့ ထပ္ၿပီး တင္ျပခ်င္ပါတယ္။ ပလက္ေဖာင္းေတြ ေပၚမွာ ေရးဆြဲထားတဲ့ ျဖဴနီက်ား ေတြအားလံုး လတ္တေလာ အေျခအေနမွာ ပလက္ေဖာင္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ မရွိေတာ့တာကို ေလ့လာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ဒီလိုဆိုေတာ႔ စည္းကမ္းနဲ႔ အညီ ရပ္ခ်င္တဲ့ ကားေတြမွာ ျဖဴမွန္းမသိ၊ နီမွန္းမသိ၊ ျဖဴနီက်ားမွန္း မသိျဖစ္ေနေတာ့ ဘာအေရာင္မွ ေရးျခယ္ မထားရင္ ရပ္လို႔ရတယ္ဟု ယူဆရင္း ခပ္တည္တည္ ရပ္ၾကရင္းမွ ယာဥ္ေျပးလမ္း ပိတ္ဆို႔ကုန္ ေတာ့တာပါပဲ။ ဆိုေတာ့ ကားေတြ လမ္းေပၚ ျပည့္က်ပ္ၿပီး ပိတ္ဆို႔ေနတာ မဆန္းပါဘူးခင္ဗ်ာ။
(၃) ယာဥ္ေမာင္းသူူမ်ား
ခရီးသည္တင္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေမာင္းႀကီးမ်ား အခ်ိန္နဲ႔ တစ္ေျပးညီ ရွာေဖြေနရတာက တစ္ေၾကာင္း၊ အံုနာခ ရေအာင္၊ မိသားစု စားဝတ္ေနေရး အတြက္ က်န္ေအာင္ အားႀကိဳးမာန္တက္ လႈပ္ရွားေနရ တာက တစ္ေၾကာင္း၊ သူ႔ထက္ငါ အေက်ာ္ မခံရေအာင္ အႏိုင္မခံ၊ အ႐ံႈးမေပး စိတ္ဓာတ္နဲ႔ အၿပိဳင္အဆိုင္ ေမာင္းေနရတာက တစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ေနာက္ကား လည္းမေက်ာ္ႏိုင္ေအာင္၊ ခရီးသည္လည္း တင္ႏိုင္ခ် ႏိုင္ေအာင္၊ ေရွ႕မွ မိမိထက္ ဦးစြာ မွတ္တိုင္ေရာက္ၿပီးသား ကားရဲ႕ ပိတ္ဆို႔ထားျခင္းက အလြယ္တကူ ထြက္ႏိုင္ေအာင္ ဆိုတဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြနဲ႔ မ်ားေသာ အားျဖင့္ မွတ္တိုင္တိုင္းမွာ လမ္းအလယ္တည့္တည့္ ကားရပ္ၿပီး လူအတင္အခ် လုပ္ေနၾကေတာ့ ေနာက္က တန္းစီလိုက္လာတဲ့ ကားေတြ ကို ေရွ႕က ပိတ္ဆို႔ ထားလိုက္ မိတာေပါ့။ တခ်ဳိ႕ဘတ္စ္ကား ႀကီးမ်ားဆုိ လမ္းဆံုလမ္းခြ မီးပြိဳင့္အနီးက ၾကက္လွ်ာစြန္းမွာ လူအတင္အခ်လုပ္၊ ခရီးသည္ ေစာင္႔ဆိုင္းေနၾက တာကို အံ့ဘနန္းေတြ႕ၾကရေသးတယ္။ တခ်ဳိ႕ေသာ ယာဥ္ေမာင္း သူမ်ားကေတာ႔ မီးပြိဳင့္ဧရိယာ ေရာက္မွ ခရီးသည္ အတင္အခ်လုပ္ တတ္ၾကပါတယ္။ ေဘးတစ္ဖက္ တစ္ခ်က္ မွာကလည္း လမ္းေဘး ေစ်းသည္မ်ားက ယာဥ္လမ္းေၾကာ တစ္လမ္းကို စိမ္ေျပနေျပ ေစ်းထိုင္ ေရာင္းေန ၾကေလေတာ့ မီးပြိဳင့္ဧရိယာထဲ လူတင္ခ်တဲ့ ဘတ္စ္ကားနဲ႔ မီးပြိဳင့္ ဧရိယာထဲ ေစ်းထိုင္ေရာင္း ေနၾကတဲ့ ေစ်းသည္မ်ားက ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ လမ္းေၾကာ တစ္လမ္းစီ အပိုင္စီး ထားျပန္ေလေတာ့ ေနာက္က တန္းစီပါ လာၾကေသာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြနဲ႔ မီးပြိဳင့္ ဧရိယာထဲမွာ အုတ္ေအာ္ ေသာင္းတင္းပါပဲဗ်ာ။ တစ္စီးတည္းဆို အေၾကာင္း မဟုတ္ေပမယ့္ လူတိုင္း ဒီလိုစနစ္ကို က်င္႔သံုးလာၾကေတာ့ဗ်ာ ကားေတြလမ္းေပၚ ျပည့္က်ပ္ၿပီး ပိတ္ဆို႔ေနတာ မဆန္းပါဘူး။
ေနာက္အေၾကာင္းအရင္း တစ္ခုက လမ္းမမ်ားေပၚမွာ ယာဥ္ေမာင္း သူမ်ားအေနနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ကုိယ္က် လမ္းစည္းကမ္း၊ ယာဥ္စည္းကမ္း လိုက္နာမႈ အားနည္းျခင္းကလည္း လမ္းပိတ္ဆို႔မႈမ်ား၏ အေၾကာင္း အခ်က္ တစ္ခုပါ။ ျဖတ္မ်ဥ္း မရွိေသာ ေနရာမွာ စည္းကမ္းေဖာက္ၿပီး (ဂ) ေကြ႕ဖို႔အတြက္ ေစာင့္ဆိုင္းေနေတာ့ ေနာက္ကလာတဲ့ ယာဥ္ေတြ အတြက္ ေျပးလမ္းပိတ္တာေတြ၊ မီးပြိဳင့္မွာ ကိုယ္သြားရမယ့္ ယာဥ္ေၾကာ မဟုတ္တဲ့ တစ္ဖက္ယာဥ္ေၾကာကေန တစ္ရွိန္ထိုး၀င္လာၿပီး မီးပြိဳင့္နီး လာမွ ကိုယ္သြားရမယ့္ယာဥ္ေၾကာကို ျပန္ေျပာင္းဖို႔ တစ္ဖက္ ယာဥ္ေၾကာေပၚ ထိုင္ေစာင့္ေနေတာ့ အျခားသူေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ေန ေတာ့တာေပါ့။ ကိုယ့္ယာဥ္ေၾကာေပၚမွာ ထိုင္ေစာင့္ ေနတဲ့ အဲဒီစည္းကမ္းေဖာက္ယာဥ္ကို မီးပြိဳင့္မွာ မီးစိမ္းေနတာေတာင္မွ မတတ္ႏိုင္၊ လက္မိႈင္ခ်လို႔ ေစာင့္ေနရတာေတြ၊ မေစာင့္ႏိုင္ေတာ့ အျခား တစ္ဖက္က အျခားယာဥ္ေၾကာေပၚ ေျပာင္းဖို႔ မ်ဥ္းေသၾကီး ျမင္တာေတာင္ ကားေခါင္းကို တစ္ဖက္ယာဥ္ေၾကာေပၚထိုးထည့္လိုက္ေတာ့ အျခား လမ္းက ယာဥ္ေမာင္းက ရပ္ေပးရျပန္ေရာ။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္ေၾကာင့္ အျခား ယာဥ္ေမာင္းမ်ား လြတ္လြတ္ကင္းကင္း ေမာင္းရမယ့္ေျပးလမ္းႏွစ္လမ္း ပိတ္သြားမွေတာ့ ဒီလိုယာဥ္ေမာင္းမ်ားျဖင့္ ကားလမ္းေတြကို ဧရာမႀကီး ေတြခ်ဲ႕၊ တံတားႀကီးေတြ မိုးပ်ံေနေအာင္ထိုးလည္း ကားေတြလမ္းေပၚ ျပည့္က်ပ္ေနမွာပါပဲ။ ေနာက္ထပ္တင္ျပခ်င္တာက ကားလမ္းေတြေပၚမွာ ေရးသား ထားတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္လမ္းညႊန္မ်ဥ္းေတြ၊ မ်ဥ္းေသ၊ မ်ဥ္းျဖတ္၊ (ဂ) ေကြ႕မ်ဥ္းေတြ စတဲ့ လမ္းညႊန္မ်ဥ္းေတြဟာ စည္းကမ္းရွိစြာ ေမာင္းႏွင္လိုတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းသူမ်ားအတြက္ အမွတ္အသားမ်ားျဖစ္ ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ယင္းလမ္းညႊန္မ်ဥ္းမ်ားဟာလည္း မ်ားေသာ အားျဖင္႔ တခ်ဳိ႕ေသာေနရာေတြမွာ ပ်က္ေနျခင္း၊ အေရာင္ေကာင္းစြာ မရွိေတာ့ျခင္း၊ မွိန္ေဖ်ာ့ေနျခင္းမ်ား ရွိေနေလေတာ့ စည္းကမ္းရွိစြာ ေမာင္းႏွင္လိုသူမ်ားလည္း အမ်ားမိုးခါးေရေသာက္သလို လိုက္ေသာက္ ၾကရေတာ့တာပါပဲ။ ဒီလို ဆိုေတာ့ဗ်ာ ကားေတြ လမ္းေပၚ ျပည့္က်ပ္ၿပီး ပိတ္ဆို႔ေနတာ မဆန္းေလာက္ပါဘူး။
(၄) မီးပြိဳင့္မ်ား
တခ်ဳိ႕မီးပြိဳင့္မ်ားအနီး ကားမွတ္တိုင္မ်ား အလြန္နီးကပ္စြာရွိေန ျခင္းကလည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔ေစတဲ့အေၾကာင္းရင္းတစ္ရပ္လုိ႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္ မွတ္တိုင္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားသည္ မီးပြိဳင့္ဧရိယာႏွင့္ ေ၀းကြာစြာ ထားရွိထားေသာ္လည္း ယာဥ္ေမာင္းေတြ ကလည္း သတ္မွတ္ထားတဲ့ မွတ္တိုင္မွာ ခရီးသည္က မရွိလုိ႔၊ ခရီးသည္ ကလည္း ယာဥ္ေမာင္းေတြ သတ္မွတ္ထားတဲ့ မွတ္တိုင္မွာ မရပ္လို႔ စသည္ျဖင့္ သူ႔ေၾကာင့္ ကိုယ့္ေၾကာင့္၊ ကိုယ့္ေၾကာင့္ သူ႔ေၾကာင့္နဲ႔ပဲ ရပ္တဲ့ေနရာ လိုက္စီး၊ စီးတဲ့ေနရာ လိုက္ရပ္ ရေတာ့မွတ္တိုင္မ်ားဟာ သတ္မွတ္ထားေသာ ေနရာမွ ကင္းလြတ္ၿပီး မသတ္မွတ္ထားေသာ မီးပြိဳင့္ေတြအနီး ေရာက္ကုန္ၾက ေတာ့တာပါပဲ။ ဒါလည္းအေၾကာင္းရင္း တစ္ရပ္ပါ။
တခ်ဳိ႕တခ်ဳိ႕ေသာ မီးပြိဳင့္ေတြ က်ျပန္ေတာ့လည္း မီးနီေနတဲ့ ယာဥ္ေၾကာမွာ ကားမ်ားက ဥဒဟို က်ပ္ေနၿပီး မီးစိမ္းေနတဲ့ ယာဥ္ေၾကာမွာ ကားျဖတ္သန္းမႈ အနည္းငယ္သာရွိပါတယ္ (တစ္ခါတေလ ရွိကိုမရွိပါဘူး)။ ဒါေပမဲ့ သတ္မွတ္ထားတဲ့ မီးပြိဳင့္ရဲ႕စကၠန္႔၊ မိနစ္ေတြ မကုန္မခ်င္း စိမ္းေန တာကို ေတြ႔ရျပန္ပါတယ္။ ဒီလုိဆိုေတာ့ မီးနီဘက္ ယာဥ္ေၾကာက ကားေပါင္းမ်ားစြာက မလိုအပ္ဘဲ ငုတ္တုတ္ ထိုင္ေစာင့္ေနရျပန္တာပါပဲ။
တခ်ဳိ႕တခ်ဳိ႕ေသာ မီးပြိဳင့္ေတြ က်ျပန္ေတာ့လည္း မီးနီေနတဲ့ ယာဥ္ေၾကာမွာ ကားမ်ားက ဥဒဟို က်ပ္ေနၿပီး မီးစိမ္းေနတဲ့ ယာဥ္ေၾကာမွာ ကားျဖတ္သန္းမႈ အနည္းငယ္သာရွိပါတယ္ (တစ္ခါတေလ ရွိကိုမရွိပါဘူး)။ ဒါေပမဲ့ သတ္မွတ္ထားတဲ့ မီးပြိဳင့္ရဲ႕စကၠန္႔၊ မိနစ္ေတြ မကုန္မခ်င္း စိမ္းေန တာကို ေတြ႔ရျပန္ပါတယ္။ ဒီလုိဆိုေတာ့ မီးနီဘက္ ယာဥ္ေၾကာက ကားေပါင္းမ်ားစြာက မလိုအပ္ဘဲ ငုတ္တုတ္ ထိုင္ေစာင့္ေနရျပန္တာပါပဲ။
တခ်ဳိ႕႐ႈပ္ေထြးေသာ လမ္းဆံုခ်က္ က်ရာ ေနရာမ်ားမွာ က်ေတာ့ လည္း မီးပြိဳင့္မ်ား မရွိသလို ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားကို စည္းကမ္း က်နစြာ ထိန္းေက်ာင္း ညႊန္ၾကားေနတဲ့ ဝန္ထမ္းမ်ားကိုလည္း ရွိတဲ့ ဝန္ထမ္းနဲ႔ မလုံေလာက္လုိ႔ ထင္ပါတယ္ သိပ္မေတြ႕ၾကရပါဘူး။ စာကလည္းအေတာ္ရွည္သြားၿပီဆိုေတာ့ ေနာက္ဆံုးတင္ျပခ်င္ တာက ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား ကားလမ္းေတြေပၚမွာ က်ပ္လာရျခင္းက ကင္းေ၀းေအာင္ ကိုယ္စီကိုယ္ငွ လမ္းစည္းကမ္း၊ ယာဥ္စည္းကမ္းမ်ား ထိန္းသိမ္း လိုက္နာၾကၿပီး ကိုယ္ခ်င္းစာတရားမ်ားထားရွိၾကကာ မိမိ၏တာ၀န္မ်ားကို ကိုယ္စီေက်ပြန္စြာထမ္းေဆာင္ၾကမည္ဆိုပါလွ်င္ ေနာင္အနာဂတ္မွာ ေခတ္မီတိုးတက္လာေသာ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္ သစ္ႏွင့္အညီ သာယာလွပေသာ၊ စည္းကမ္း ျပည့္ဝေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ တစ္ခုျဖစ္လာမွာ မလြဲ ဧကန္ျဖစ္ပါတယ္။
ဘႀကီးသက္