မတ္(၁၇)
လယ္သမားမ်ား၏
အဓိက လိုအပ္ခ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ သြင္းအားစုႏွင့္ မ်ိဳးေစ့မ်ားကို အစိုးရဘက္က
ေထာက္ပံ့ေပးရန္ လိုအပ္ေနသည္ (ဓာတ္ပံု – Reuters)
အာဆီယံ ဆန္တင္ပို႔ႏိုင္ငံမ်ား ပူးေပါင္းဖဲြ႔စည္းမည့္ ဆန္ကုန္သည္အဖဲြ႔အစည္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ပါဝင္ရန္ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ျမန္မာႏိုင္ငံ အပါအဝင္ ထိုင္း၊ ဗီယက္နမ္၊ လာအိုႏွင့္ ကေမာၻဒီးယား ႏိုင္ငံတို႔ ပူးေပါင္းကာ အာဆီယံ ဆန္ကုန္သည္မ်ား အဖဲြ႔ကို တည္ေထာင္ရန္ ရွိေၾကာင္း မတ္လ ၁၃ ရက္ေန႔က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ပါ့ခ္ရိြဳင္ရယ္ဟိုတယ္တြင္ က်င္းပသည့္ Regional Rice Dialogue တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဆန္ စပါးအသင္း ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္ ေဒါက္တာ စိုးထြန္းက ဧရာဝတီသို႔ ေျပာၾကားသည္။
အာဆီယံ ဆန္တင္ပို႔ႏုိင္ငံမ်ား အသင္းတြင္ ျမန္မာ ပါဝင္ႏိုင္ေရး အစိုးရဘက္က သေဘာတူထားၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းရွင္မ်ားဘက္က ညိွႏိႈင္းမႈမ်ား ဆက္လက္ ျပဳလုပ္ေနေၾကာင္း သိရသည္။
“လယ္သမားေတြအတြက္ပါ ထည့္သြင္း စဥ္းစားထားတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေတာင္းဆိုတာက်ေတာ့ အစိုးရဘက္က လုပ္ေပးမွရမယ္။ ပုဂၢလိက အေနနဲ႔ကေတာ့ လိုခ်င္တာကို ေဆြးေႏြးထားတာေပါ့။ ထိုင္း၊ ဗီယက္နမ္နဲ႔ အရင္ ပူးေပါင္းၾကည့္မွာပါ” ဟု ေဒါက္တာ စိုးထြန္းက ေျပာသည္။
ထိုင္းႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ႏုိင္ငံတို႔ႏွင့္ အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္းရာတြင္ ေစ်းကြက္ကိစၥမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတခုႏွင့္တခု လက္ေတြ႔က်င့္သုံးေနသည့္ ဆန္စပါးဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ ဆန္အရည္အေသြး အေျခအေနမ်ား၏ အခ်က္အလက္မ်ားကို အခ်င္းခ်င္း ေဆြးေႏြးေထာက္ျပျခင္းကို စတင္ လုပ္ေဆာင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္းမည့္ႏုိင္ငံမ်ားက ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဆန္စပါးေစ်းႏႈန္းႏွင့္ အရည္အေသြး ျမင့္တက္လာေရးကိုသာ အလိုရွိေနၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္ကလည္း လယ္သမားမ်ား၏ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ထုတ္လုပ္မႈ အရည္အေသြး တိုးတက္လာေရးကို ဦးတည္ကာ ေဆြးေႏြးေနသျဖင့္ ဆန္တင္ပို႔ႏုိင္ငံႀကီးမ်ား အသင္း တည္ေထာင္ရန္အတြက္ မူအားျဖင့္သာ သေဘာတူထားၿပီး ပူးေပါင္းရန္ ပုဂၢလိကပိုင္းက ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးေနျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
“ထိုင္းနဲ႔ ဗီယက္နမ္က ျမန္မာ့ဆန္ကုိ ယူခ်င္တာ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ႏိုင္ငံက ဆန္ေတြကိုေတာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲ ျပန္သြင္းခ်င္ေနတာ။ ျမန္မာကလည္း ႏုိင္ငံတကာ ဆန္ေစ်းကြက္ဝင္ေအာင္ သြားေနရတာေတြ ရွိတယ္” ဟု ေဒါက္တာစိုးထြန္းက ေျပာသည္။
အသင္း၏ ဒုတိယ ဥကၠဌ ဦးစိန္ဝင္းလိႈင္က ကမာၻ႔ဆန္တင္ပို႔မႈ အမ်ားဆုံးႏိုင္ငံသည္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ ျဖစ္ေနေသာ္လည္း ၎တို႔အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ တ႐ုတ္သို႔ ဆန္ပမာဏ အမ်ားအျပား တင္ပို႔မႈကို လိုအပ္ေနသည္ဟု ဆိုသည္။
“ဥပေဒေတြ ဘယ္လို ေျပာင္းေျပာင္း ဆန္တင္သြင္း၊ တင္ပို႔ေနတာေတြကို တားျမစ္ ပိတ္ပင္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အာဆီယံ ဆန္ကုန္သည္ အဖဲြ႔အစည္း ျဖစ္လာႏုိင္မယ္ မထင္ဘူး” ဟု ထိုင္း ဆန္တင္ပို႔ ကုန္သည္မ်ားအသင္း ဥကၠဌ Korbsook Iamsuri က Regional Rice Dialogue ပဲြတြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ဆန္တင္ပို႔မႈ အမ်ားဆုံးႏိုင္ငံတခု ျဖစ္လာေရးကို ဦးတည္ ႀကိဳးပမ္းေနေသာ္လည္း လယ္သမားမ်ား၏ အဓိက လိုအပ္ခ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ သြင္းအားစုႏွင့္ မ်ိဳးေစ့မ်ားကို အစိုးရဘက္က ေထာက္ပံ့ေပးမွသာ ဆန္ထြက္ႏႈန္း ျမင့္လာၿပီး ဆန္တင္ပို႔မႈ တိုးတက္လာဖြယ္ရွိေၾကာင္း ဆန္စပါး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက သုံးသပ္သည္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက နယ္စပ္ထြက္ေပါက္မွ အပါအဝင္ ဆန္တန္ခ်ိန္ ၁ ဒသမ ၄ သန္း တင္ပို႔ႏိုင္ခဲ့ၿပီး လာမည့္ ၂၀၁၃- ၂၀၁၄တြင္ ဆန္ တန္ခ်ိန္ ၂ သန္းေက်ာ္ႏွင့္ ၂၀၁၉ တြင္ ဆန္တန္ခိ်န္ ၄ သန္းေက်ာ္ တင္ပို႔ႏုိင္ေရး ႀကိဳးပမ္းေနေၾကာင္း သိရသည္။
ဧရာ၀တီ