မိမိတုိ႔ႏိုင္ငံတြင္ “၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ”၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းေသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒ ႏွင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းေသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဟူ၍ ျပ႒ာန္းက်င့္သံုးခဲ့သည္ကို ေလ့လာ ေတြ႕ရွိ ရသည္။ ကၽြန္ေတာ့္အေနျဖင့္ “ႏိုင္ငံေတာ္” ဟူေသာ စကားရပ္ႏွင့္ “အစိုးရ” ဟူေသာ စကားရပ္ မ်ားဆုိင္ရာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို လက္ရွိ က်င့္သံုးေနေသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္
“ဤအခန္းပါ အေျခခံမူမ်ားႏွင့္ အခန္း (၈)၊ ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးႏွင့္ တာဝန္မ်ား အခန္းတြင္ ပါရွိေသာ “ႏိုင္ငံေတာ္” ဆိုသည္ မွာ ေရွ႕ေနာက္စကားရပ္တုိ႔၏ အဓိပၸာယ္ကို ေထာက္၍ ဤဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအရ ဥပေဒျပဳမႈ အခြင့္အာဏာကိုေသာ္လည္းေကာင္
“The Basic Principles Set forth in this Chapter, and Chapter 8, Citizen, Fundamental Rights, and Duties of the Citizen, the term “Union” means person or body exercising this legislative or executive authority of the Union under this Constitution according as the context may require.”
အထက္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ အခန္း (၈)၊ ႏိုင္ငံသား၊ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးႏွင့္ တာဝန္မ်ား အခန္းတြင္ အဆုိပါျပ႒ာန္းခ်က္အတုိင္း ႏိုင္ငံေတာ္သည္ … ဟု စတင္ၿပီး ပုဒ္မ ၃၄၇၊ ၃၄၈၊ ၃၅၂၊ ၃၅၆၊ ၃၅၈၊ ၃၅၉၊ ၃၆၁၊ ၃၆၂၊ ၃၆၃၊ ၃၆၈ ႏွင့္ ၃၇၁ တုိ႔တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရွိႏုိင္ ပါသည္။ အလားတူ အခန္း (၁၅)၊ အေထြေထြျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအခန္
၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအအေ
ဆက္လက္၍ “အစိုးရ” ဟူေသာ စကားရပ္ႏွင့္သက္ဆုိင္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားကို ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ တည္ဆဲ ဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအား အေျခခံ၍ ရွင္းလင္းတင္ျပ သြားပါမည္။ အခန္း (၅)၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအခန္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ (The Union Government) ေခါင္းစဥ္ျပဳ၍ စတင္ထားသည္ကို ေတြ႕ႏိုင္သည္။ ပုဒ္မ ၁၉၉ (က) တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအႀက
ဆက္လက္၍ အခန္း (၅) ပုဒ္မ ၂၀၀ တြင္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းျခင္း ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ “ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕စကို
(က) ႏုိင္ငံေတာ္သမၼ၊
(ခ) ဒုတိယသမၼတမ်ား၊
(ဂ) ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးမ်ား၊
(ဃ) ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္။” …. ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္။
ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ တရားေရးမ႑ိဳင္တုိ႔ မပါဝင္သည္ကို ရွင္းလင္းစြာ သိရွိႏိုင္သည္။
ထုိ႔ျပင္ ပုဒ္မ ၂၁၉ တြင္ “ျပည္ေထာင္စုအစုိးရသည္ ႏုိင္ငံေတာ္တည္ၿငိမ္ေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္း သာယာ ေရးႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သည္။
- ပုဒ္မ ၂၂၀ တြင္ “ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ သည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၏ မူဝါဒမ်ားကို ခ်မွတ္ရမည္။ ယင္းမူဝါဒမ်ားႏွင့္အညီ လုိအပ္ေသာ စီမံကိန္းမ်ားကို ေရးဆြဲ၍ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ ရမည္” … ဟုလည္းေကာင္း၊
- ပုဒ္မ ၂၂၁ တြင္ “ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ သည္ ဘ႑ာေရး ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ညွိႏႈိင္းရရွိသည့္ ျပည္ေထာင္စု၏ ႏွစ္စဥ္အရသံုးခန္႔မွန္းေျခေ
- ပုဒ္မ ၂၂၅ တြင္ “ျပည္ေထာင္စုအစုိးရ သည္ တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစုိးရတုိ႔က လည္းေကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိင္းဦးစီးအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသဦးစီးအဖြဲ႕ တုိ႔ကလည္းေကာင္း လုပ္ငန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ၾကရာတြင္ ထိေရာက္ေအာင္ျမင္မႈ ရွိေစေရးအတြက္ ေပါင္းစပ္ညွိႏႈိင္းေပးသည္” … ဟု လည္းေကာင္း၊
- ပုဒ္မ ၂၂၈ တြင္ “ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ သည္-
(က) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အခါအားေလ်ာ္စြာ ခ်မွတ္သည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဆုိင္ရာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ ရမည္။ မိမိ၏ အေရးယူေဆာင္ရြက္ခ်က္ မ်ားကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ သို႔ ျပန္လည္ အစီရင္ခံရမည္။
(ခ) ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေျခအေနတစ္ရပ္ရပ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ အခါ အားေလ်ာ္စြာ တင္ျပရမည္” ဟုလည္းေကာင္း စသည္ျဖင့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ေတြ႕ရွိႏုိင္သည္။
ဤျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏
ထုိ႔ျပင္ အထက္ပါကဲ့သို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ျဖစ္သည့္ အစိုးရနွင့္ ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္တုိ႔၏ ေဆာင္ရြက္ ခြင့္ပိုင္းျခားမႈကို ျပ႒ာန္းထားေသာ အခန္း (၁၄) ပါ ကူးေျပာင္းေရးကာလ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား အခန္း၏ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ရွင္းလင္းတင္ျပလိုပါသည္-
- ပုဒ္မ ၄၄၆ တြင္ ''တည္ဆဲဥပေဒမ်ားသည္ျပည္ေထာင
- ပုဒ္မ ၄၄၇ တြင္ ''တည္ဆဲနည္းဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ား၊ စည္းကမ္းမ်ား၊ အမိန္႔ေႀကာ္ျငာစာမ်ား၊ အမိန္႔မ်ား၊ ညႊန္ႀကားခ်က္မ်ားနွင့္ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕က ပယ္ဖ်က္ျခင္း၊ ျပင္ဆင္ျခင္း မျပဳေသးမီ ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနွင့
- ပုဒ္မ ၄၄၈ တြင္ ''ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအာ
ထုိ႔ေႀကာင့္ ''နိုင္ငံေတာ္'' ဟူေသာ စကားရပ္နွင့္ ''အစိုးရ'' ဟူေသာ စကားရပ္သံုးနႈန္းျခင္းကို ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒက ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ပိုင္းျခားဖြင့္ဆို ျပ႒ာန္းထားျပီး ျဖစ္ေပသည္။
တည္ဆဲဥပေဒတစ္ရပ္ျဖစ္ေသာ ရာဇသတ္ႀကီး (The Penal Code) ပုဒ္မ ၁၇ တြင္ ''အစိုးရ'' ဟူေသာ စကားရပ္ကိုု ''အစိုးရဆုိသည္မွာ ၊ ျပည္ေထာင္စု ႏုိင္ငံေတာ္တစ္ဝွမ္းလံုးတြင
ထုိ႔ျပင္ ၁၉၇၃ ခုနွစ္၊ စကားရပ္မ်ား အနက္အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုေရး ဥပေဒပုဒ္မ ၅(က)၊ ပုဒ္မခဲြငယ္ (၃)တြင္ ''အစိုးရဆိုေသာ စကားရပ္တြင္ဆိုင္ရာကိစၥနွင့
ဥပေဒဆိုင္ရာ အကိုးအကားျပဳျခင္းနွင့္စပ္လ
အကိုးအကားျပဳရမည္ကို မကိုးကားဘဲ၊ အကိုးအကား မျပဳရမည္ကို အကိုးအကားျပဳက ဥပေဒကို Misleading ျပဳရာ ေရာက္ေပသည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (၂ဝဝ၈ ခုနွစ္) အခန္း(၅)ပါ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ အပ္နွင္းခံရသည့္အဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ ပုဂၢိဳလ္သာ အစိုးရျဖစ္ေႀကာင္း မွန္ကန္စြာ သိရိွႀကရန္ ေဝမွ်လိုက္ရပါသည္။
ကြ်န္ေတာ္၏ ရွင္းလင္းတင္ျပခ်က္မ်ား၏ အနွစ္ခ်ဳပ္ကို ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပလိုက္ရေပသည္-
- နိုင္ငံေတာ္ (State) ဟူေသာ စကားရပ္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕နွင့္ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ကို ကိုယ္စားျပဳသည္။
- အစိုးရ (Government) ဟူေသာ စကားရပ္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕က တာဝန္ရိွေသာပုဂၢိဳလ္ကို ဆိုလိုသည္။
- ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနွင့္
- တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး (Rule of Law) ဟု လူႀကိဳက္မ်ားေသာ စကားရပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ မရွိမျဖစ္ လုိအပ္သည္မွာ ေသခ်ာသည္။ Rule of Law ၏ အဓိက အခ်က္မွာ ဥပေဒသည္သာလွ်င္ အျမင့္ဆံုး ျဖစ္ျပီး လူတိုင္း ဥပေဒ နွင့္အညီ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရမည
- တစ္မ်ိဳးသားလံုးရိွ လူထုလူတန္းစား အလႊာစံုျဖစ္သည့္ အဖြဲ႕(၈)ဖြဲ႕မွ လူ ၂ဝဝဝ ခနျ့္ဖင့္ (၁၅) ႏွစ္ခန္႔ အခ်ိန္ယူ၍ ေရးဆြဲကာ ျပည္လံုးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲ ျပဳလုပ္အတည္ျပဳထားေသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္ရပ္ရပ္ ကို သိ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မသိဟုဆို၍ လည္းေကာင္း၊ မည္သည့္ အေႀကာင္း ေႀကာင့္မွ် မခ်ိဳးေဖာက္အပ္။ အထူးသျဖင့္ နိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တြင္ တာဝန္ရိွသူမ်ား၊ နိုင္ငံေတာ္ ဥပေဒျပဳေရးတြင္ တာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင့္ တရားစီရင္ေရးက႑မွ တာဝန္ရွိသူတို႔သည္ မည္သည့္ေၾကာင့္မွ် ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေဖာက္ဖ်က္ရန္ မဆိုထားနွင့္၊ စဥ္းစားရန္ပင္ မသင့္ေပ။
- ဥပေဒကိုမသိရံုနွင့္ ကင္းလြတ္ခြင့္မရနိုင္ (Ignorance of Law is no excuse) ဟူေသာ ဥပေဒေရးရာ အဆိုအမိန္႔ကို သိရွိခံယူအပ္သည္။
- ဒီမိုကရက္တစ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ေအာင္ျမင္ခိုင္မာေရးအတြက္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ (Transparency)၊ တာဝန္ရွိမႈ (Responsibility) နွင့္ တာဝန္ခံမႈ (Accountability) တုိ႔ကို မ႑ိဳင္ႀကီး (၃) ရပ္တြင္ အဓိက တာဝန္ရိွသူမ်ား၊ တာဝန္ရိွသူမ်ားက သိေအာင္လုပ္၍ အမ်ားျပည္သူအက်ိဳးငွာ ေရွးရႈ ေဆာင္ရြက္သင့္ လွေပသည္။
ဤတင္ျပခ်က္မ်ားသည္ကား ဥပေဒမ်ား၏မိခင္ဟုဆိုအပ္ေသာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္
တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးလိုလားသ
စက္တင္ဘာလ ၁၆ ရက္ထုတ္ ျမန္မာ့ အလင္းသတင္းစာမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္